donderdag 19 april 2012

ROOFVOGEL

In het riet aan de achterkant van het huis komt af en toe een roofvogeltje jagen. In de namiddag gaat ie vaak op jacht naar muisjes en ander klein spul. Als een kolibrie hangt ie stil boven het veld en neemt af en toe een duik naar beneden met zijn klauwen klaar om z'n maaltje in de nek te grijpen.

Vanaf het balkon kunnen we 'm goed gadeslaan....Maar als ik mijn zware telelens op statief paraat heb en op een fotomoment sta te wachten is ie in geen wegen of velden te bekennen.

Gisterenmiddag was ik net met Jazz op de dijk en vloog het vogeltje weer eens over het riet in de jachthouding.....Heel dichtbij.......Grrr!!!!!

Ik heb Jazz op de dijk achtergelaten, ze was zo druk aan het snuffelen en ben snel naar huis gelopen om mijn camera op te halen. Ondertussen was Jazz ook alweer bijna thuis en keek me aan met; Nou dit is wel een record korte wandeling....

Vogel natuurlijk weer weg, maar ik besloot niet zo snel op te geven, dus liep wat heen en weer met mijn ogen de lucht aftastend.

Eindelijk daar was ie weer. ...

Hij of zij besloot meteen in de grote eucalyptus boom te gaan zitten tegenover ons huis. En ik stond op de dijk op mijn knopje te drukken. Maar in een groene boom met een hele drukke achtergrond en een lens waarvoor de afstand eigenlijk te ver weg was niet de foto waarop ik hoopte.
Het beest had het wel naar z'n zin en bleef lang zitten....ik ook... Jazz snuffelde gewoon door.

Toen ie wegvloog was ik te laat om dat moment vast te leggen (met andere woorden onscherpe foto's).

Zo heb ik dus een tijdje heen en weer gelopen achter het beest aan totdat ik zag dat ie naar de volgende boom door vloog zo'n 300 meter verderop.


He he....hier kon ik wel een paar minder onscherpe plaatjes maken.
Jazz was er ook bij komen liggen moe van al dat gesnuffel en we zaten te wachten tot ie weer de lucht in zou vliegen.



Op dat moment kwam er een bruine labrador de dijk op met z'n vrouwtje die netjes aangelijnd was. Loslopende Jazz eropaf natuurlijk, (eigen ras en een Charlie look alike) wat het vrouwtje niet leuk vond. Terwijl ik Jazz commandeerde dat ze moest blijven zitten werd de roofvogel door twee meeuwen uit de boom gejaagd en achterna gezeten totdat ie uit mijn gezichtsveld verdwenen was.....
( het valt ons altijd op dat er in de natuur ook zoveel gepest wordt)

We hebben nog gewacht maar toen ik 'm na 15 minuten nog niet terug gevonden had zijn we maar naar huis terug gelopen.

Foto's fotograferen in het bijzijn van een hond is misschien toch niet zo'n goed idee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je een reactie achter wil laten.
Klik op pijtje en kies voor Naam/URL.
vul je naam in en URL als je een weblog hebt.
Klik op doorgaan.
Klik daarna op reactie plaatsen
Dank je wel.....