woensdag 11 april 2012

OLIJFJES

Op de groenstrook tussen onze huizen staan een aantal olijf boompjes.
Vorig jaar had ik er al eens eentje geplukt om te proeven maar dat is niet echt lekker zo vers van de boom. Een ontzettende bittere smaak die wel even in je mond blijft hangen.

Een aantal dagen later waren alle boompjes geoogst en volgens de dader, een verre buurman, was hij ze aan het inmaken.

Dit jaar hangen ze er weer......een aantal zijn donker gekleurd maar het merendeel is nog steeds groen. Op internet had ik ondertussen al eens gegoogeld hoe de olijven toch aan zo'n lekker smaakje kwamen als je ze per pot bij de winkel koopt.

Heb tijd zat, dus heb ik een handje van de donkere exemplaren geplukt. Het is nog een heel werk om ze goed te krijgen en momenteel zitten ze in een leeg chutney potje te weken in het water. Dit om de bittere smaak kwijt te raken. Een week lang moet iedere dag het water ververst worden voordat ze volgende week in de brine, een zout oplossing mogen voor een maand.
Hierna mogen ze de olie in.....

Geloof niet dat degene die vorig jaar de hele oogst had geplukt het leuk vond dat de paar donkere olijfjes geplukt waren.....Alle boompjes zijn nu kaal, het merendeel nog groen.....die hebben nog meer voorbereiding nodig.

Na mijn vakantie zal ik erachter komen of al dit werk voor eetbare olijfjes zal leiden.




Gisteren weer naar fotoclub geweest, was gezellig om weer wat mensen terug te zien en ook leuk om te horen dat ze je gemist hadden.
Weer een hoop geleerd maar ja dat doe ik iedere keer......vaak ben ik het over een aantal weken weer vergeten want ik ben nou eenmaal niet iemand die alleen op techniek haar plaatjes schiet.

Klik, klik, klik, klik....delete, delete, delete.... (toch weer eentje over.....)


4 opmerkingen:

  1. Een echte pennarts met je olijfjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ok - ik doe het dan op de Veldhuis manier. We gaan een bierbrouw pakket bestellen... PROOST!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Hi Chris, das heel makkelijk hoor:
    je plukt een flesje bier uit het schap in de winkel,
    plant het in je koelkast
    laat het een nachtje liggen tot de rijp erop staat,
    na het oogsten meteen goed voor consumptie!
    enjoy...

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een reactie achter wil laten.
Klik op pijtje en kies voor Naam/URL.
vul je naam in en URL als je een weblog hebt.
Klik op doorgaan.
Klik daarna op reactie plaatsen
Dank je wel.....