maandag 24 oktober 2011

WINE GLASS BAY & WALVISSEN

Op de weg naar Coles stoppen we verschillende malen voor foto-momenten. Etienne wacht geduldig totdat ik al mijn impressies op memorie kaart heb vast gelegd. We zien veel dieren onderweg waarvan de meeste schapen zijn! Af en toe een weiland met koeien en van het wildlife hebben we ook de nodige exemplaren gezien. Tasmanian devils, possums en wombats....helaas lagen deze allen dood langs de weg! Ook lijkt wel of iedereen op het eiland zijn huis te koop heeft staan.
We verkenen het Freycinet National Park, lunchen en boeken een wine glass bay cruise voor de volgende morgen en hopen op mooi weer. Rijden later die dag door naar Swansea en bekijken onze nieuwe overnachtingsplek. We gaan erop vooruit...gelukkig maar want we slapen hier de komende twee nachten. De kamer is iets netter...nog steeds koud en de verplaatsbare verwarming maakt de lucht in de kamer er nou niet 'lekkerder' op ...wel hebben we weer electrische dekens op het bed! We maken weer een flinke wandeling rondom het dorp en over de kustpadden terug. Het is hier een waar wandel walhalla voor hikers!!!!! Een en al wandelpad.....
We dineren weer in een local tentje, gaan weer een koude nacht in en zijn de volgende dag weer vroeg uit de veren. De boot vertrekt om 10.00 uur en het is nog een eindje rijden en we willen ontbijten op het schiereiland.
Dik ingepakt met winterjas en sjaal zitten we vanaf tienen op de boot voor 4 uur. We nemen dankbaar de blauwe zuidwester aan tegen de wind...en zien er door al die lagen uit als michelin mannetjes! KOUD......
De boot zoeft met een flinke vaart langs het schiereiland naar Wine Glass Bay, het tweede mooiste strand van Australie.....nummer 1 is the Whitsundays in Queensland waar we eerder al eens zijn geweest. De hond Rufus, die dolfijnen spot ligt lekker op het achterdek......tot nu toe geen dolfijn te zien. Opeens spot iemand een walvis die rond deze tijd op hun tocht van de Zuid Pool terug naar Queensland zwemmen. Dit was wel heel erg gaaf.....om zo'n groot beest uit het water te zien springen!!!!!!!!!

Met z'n allen stampen aan dek om haar aandacht te krijgen want de boot moet de nodige afstand houden.
Later door gevaren naar de bay, waar we oesters, wijn en kaas mochten proeven. Wijn en oesters zijn niet mijn ding maar heb ze toch maar geproeft. Naast me stonden twee jonge meisjes die ze moesten proeven van hun vader...Wel 10 minuten heeft eentje met dat glibberding in haar mond gestaan....Ze wilde em wel in de zee terug spugen maar bijna alle ogen van de boot waren op haar gericht. Twee keer kauwen en dan doorslikken zei de schipper nog tegen haar. Vond ze zelf niet vies maar ook niet zo lekker om meteen 's avonds als gerecht te bestellen!
Op de terugweg nog wat dolfijnen langs de boot zien springen en later die dag weer terug naar Swansea.